1. مصاحبه تقابلی

مصاحبه با شخصی که باید مسئول دانسته شود، میتواند کاری سخت باشد. به ویژه افراد قدرتمند برای محافظت از خود مستعد کذب گویی، ابهام افکنی و تکرار مدام جملاتی خسته کننده هستند. در این موقعیت ها، فشار وارد کردن می تواند راهی موثر برای رسیدن به پاسخی صادقانه باشد. مانند انواع دیگر مصاحبه، مجری مصاحبه می تواند از تحقیقات متقن که پیش از جلسه صورت گرفته است بهره ببرد. در دوره مسترکلاس ارتباط هدفمند جورج استفاناپولوس در این رابطه می گوید: «من یاد گرفتم که قبل از جلسه مصاحبه باید نقشه جنگی خود را آماده کرده باشید. اما باید این را خوب بدانید که ممکن است پس از اولین سوال، شاید مجبور باشید که این نقشه جنگی رو دور بیاندازید و در لحظه عمل کنید.»

2. مصاحبه همدلانه

در زمان همدلی با شخص، در واقع تلاش می کنید این را درک کنید که چرا حسی خاص دارند یا به نحوی خاص رفتار می کنند. برای رسیدن به این درک باید قضاوت را کنار گذاشته و از لحاظ عاطفی پذیرا باشید. بسیاری از مصاحبه ها همدلی را طلب می کنند، مخصوصا وقتی که با کسی صحبت می کنید که موقعیتی تروماتیک را از سر گذرانده اند. جورج در این باره می گوید: «گاهی باید به سمت شخص بروید، چه با یک لمس، چه با نگاهی یا آهنگ صدایتان تا این پیام را انتقال دهید که من اینجا باهات هستم، در این داستان با تو شریکم، غم ات را درک می کنم. در این موقعیت ها نکته کلیدی صبر و شکیبایی است.» جورج سعی می کند تا این پیام را به سوژه های خود مخابره کند: « راحت باش، آروم باش و بدون که با هم شریک هستیم.»

3. مصاحبه تحقیقی

مانند سگ یابنده مواد منفجره، خبرنگار تحقیقی به دنبال سرنخ های مرتبط رازها می گردد. حتی مراقب ترین منابع هم ممکن است وقتی در معرض سوالات دقیق از سوی مصاحبه کننده ای ماهر قرار گیرند در نهایت جزئیاتی حیاتی را افشا کنند. چه چیزی باعث می شود که این مصاحبه ها حقایق را از افسانه ها جدا کنند؟ به طور خلاصه: کنجکاوی بی نهایت، توجه به جزئیات و عطش دانستن. یک مصاحبه کننده تحقیقی می داند که پرسیدن سوالات با عقبه علمی محکم این پیام را به مصاحبه شونده می رساند که آن ها در کار خود جدی هستند. او تغییرات زیرپوستی در آهنگ صدا و زبان بدن را متوجه می شود. او همچنین می داند که چه زمانی باید سوالات زهردار خود را بپرسد و چه زمان سکوت کرده و به شخص مصاحبه شونده اجازه دهد تا فضای خالی را پر کند.

4. مصاحبه آگاهی بخش

زمانی که جورج به هدف آگاهی بخشی به مردم با شخصی مصاحبه می کند، سعی می کند تا جای ممکن مجری ای بی طرف، عادل و روشنگر باشد. معمولا تا جای ممکن کم حرف می زند تا جریان آگاهی بخشی را تا جای ممکن تسهیل کند. جورج در این باره می گوید: « در واقع کمی موجز بودن می تواند باعث استخراج اطلاعات بیشتری شود. این موضوع حین مصاحبه جورج استفاناپولوس با رئیس جمهور ایالات متحده، جو بایدن، در مورد خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به خوبی جواب داد : در این مصاحبه جورج با تحلیل تناوب حرف ها و زبان بدن جو بایدن به این نتیجه رسید که میخواهد چیزهای بیشتری بگوید. جورج توانست با گفتن یک تک کلمه «و؟» کاری کند که رئیس جمهور بگوید که نیروهای آمریکایی تا زمانی خروج تمام شهروندان آمریکایی در افغانستان خواهند ماند.

مصاحبه هنری است که در طول زمان و با استفاده از تجربیات به دست آمده توسط خود و دیگران به دست می آید. اگر می خواهید که از تجربیات یکی از مشهورترین خبرنگاران حال حاضر دنیا استفاده کنید می تونید از دوره های مسترکلاس در این رابطه بهره ببرید.

برای دسترسی آسان و مقرون به صرفه به دوره های مسترکلاس با زیرنویس فارسی اختصاصی می توانید با ورود به سایت خبره شو از انواع دوره های آموزشی بهره ببرید.

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمام نظرات