اگر قرار است شخصیت‌های داستانتان با هم صحبت کنند،

 این صحبت باید دلیلی داشته باشد،

 نه اینکه فقط با هم گپ بزنند. 

در دنیای واقعی، صحبت های ما از کلمات و اصواتی مثل «اممم» و «هوم» پر شده. اما دیالوگی که در داستان نوشته میشود، باید گزیده تر و فکر شده باشد. دیالوگ هایی که در داستان می نویسیم باید به شکلی نشان بدهد که شخصیت ها از هم چه می خواهند، حقیقتی رو از شخصیت نمایان کند، یا تنازع قدرت میان شخصیت ها را دراماتیزه کند. 

 

 

 

زمانی که شخصیت های شما صحبت می کنند، باید سعی کنند که از یکدیگر چیزی کسب کنند یا بازی قدرت به راه بیاندازند ( در مسترکلاس مارگارت آتوود می‌بینیم که از نظر این نویسنده پر آوازه عشوه گری نوعی بازی قدرت است.) به مراتب اینکه به آفرینش هر صحنه می پردازید از خود بپرسید که شخصیت هایتان به دنبال چه هستند؟ از چه چیزی میخواهند دوری کنند؟ این خواسته ها به چه صورتی روی سخن گفتن تاثیرگذاری می کند و آنچه می گویند یا نمی گویند را هدایت می کنند؟ 

 

 

 

معمولا شکاف عمیقی میان آنچه افراد می گویند و آنچه به آن فکر می کنند، میان آنچه شخصی درک می کند و آنچه از شنیدنش سر باز می زند، وجود دارد. به این شکاف ها در مجموع می توان زیرمتن گفت که منبع با ارزشی برای داستان نویس است. نسبت به زیرمتن حساس باشید و اجازه بدهید برای صحنه ای که می نویسید، درام خلق کنند. برای درست از کار درآوردن دیالوگ باید نسبت به نوع حرف زدن شخصیت های خود درک داشته باشید. این نوع حرف زدن به احتمال زیاد تحت تاثیر زادگاه آن ها، طبقه اجتماعی، تربیت و هزاران عامل دیگر است. سخن و لحن شخصیت ها همیشه وابسته به آنچیزی است که برای شخصیت ها رخ داده و در حال رخ دادن است.

خاصه شکسپیر مهارت بالایی در کدگذاری بیان شخصیت های خود با این نمایه های اجتماعی و ترکیب این انگاره ها در یک نمایشنامه بود. شکسپیر فراتر از مهارتی که سرایش شعر داشت، با استفاده از اینچنین بیان های لایه لایه توانست در نمایشنامه های خود با مخاطب متنوع خود در انگلستان دوره ملکه الیزابت ارتباط برقرار کند. 

ویلیام شکسپیر

اگر بستر داستان خود را در زمان های گذشته قرار داده اید، دیالوگ هایتان باید به درستی بیانگر انگاره ها و الگوهای بیانی آن دوره زمانی باشد. برخی کلمات ممکن است در طول زمان کمتر یا بیشتر مورد استفاده قرار گیرند. گفتگوها باید بدون اینکه تصنعی به چشم بیایند، مختص به زمانی باشند که داستانتان در آن به وقوع می پیوندد.

اگر شما هم از دسته افراد علاقه‌مند به نویسندگی و دیگر رشته‌های هنری هستید یا می‌خواهید کار خود را در این زمینه‌ها شروع کنید می‌توانید از دوره‌های مسترکلاس استفاده کنید.

اگر به دنبال منبعی مطمئن از دوره های مسترکلاس با زیرنویس تخصصی فارسی میگردید، می‌توانید به وبسایت آموزشی خبره شو مراجعه کرده و از انواع دوره های آموزشی استفاده کنید.

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمام نظرات